Pressmeddelande: Konstnären Aka Høegh, Grönland, tilldelas nordisk förtjänstmedalj för 2018

Jacob Letterstedts nordiska förtjänstmedalj har i år tilldelats den grönländska konstnären Aka Høegh. Hon är den första grönländare som tilldelats förtjänstmedaljen som utgör en belöning för en framstående insats till främjandet av det nordiska samarbetet. Medaljen delas i år ut för 38:e gången.

Motiveringen från Letterstedtska föreningens huvudstyrelse är:

”Aka Høegh har gjort en lång karriär som bildkonstnär i Grönland och Danmark. Hon har även ställt ut sin arktiska konst i Finland, Island, Norge och Sverige. Hon betraktas som sin generations ledande grönländska konstnär”.

Utdelningen av förtjänstmedaljen kommer att äga rum på hösten 2018.

Kontakt och mer information
Claes Wiklund, huvudstyrelsens sekreterare
Letterstedtska föreningen
info@letterstedtska.org