Pressmeddelande: John Swedenmark tilldelas nordiskt översättarpris 2021

John Swedenmark, Sverige, har tilldelats Letterstedtska föreningens nordiska översättarpris ur de nyhlénska medlen för 2021. År 2021 är det tionde året som priset delas ut. Priset är på 100.000 sek.

John Swedenmark:
”Jag är väldigt glad över att få den här fina uppskattningen för mitt arbete – och särskilt över att bli kallad ambassadör för ett land som är på en och samma gång traditionsbundet och toppmodernt. Inte nog med att jag ger svenskarna möjlighet att läsa litteratur i världsklass – vi får också en möjlighet att se oss själva i likheter och skillnader.”

Letterstedtska föreningens nordiska översättarpris ur de nyhlénska utgör belöning för översättning mellan de nordiska språken av litterärt eller essäistiskt verk eller en översättares gärning som helhet. Priset har tillkommit genom en donation till Letterstedtska föreningen från fd universitetslektorn i tyska vid Stockholms universitet Lars-Olof Nyhlén och hans framlidna maka Marthe Urzander, Hässelby.

Motivering:
”Letterstedtska föreningens nordiska översättarpris för 2021 tilldelas John Swedenmark, översättare, Sverige. Han översätter sedan 30 år från isländska till svenska såväl romaner, barnböcker som poesi. Under senare tid kan John Swedenmark betraktas som den isländska litteraturens främste ambassadör i Sverige.”

John Swedenmark har varit verksam som översättare sedan 1988. Hans översättargärning innefattar mer än 50 titlar modern isländsk litteratur, romaner, poesi, noveller och dramatik. Bland de författare Swedenmark översatt återfinns Gerður Kristný, Gyrðir Elíasson, Steinunn Sigurðardóttir, Kristín Steinsdóttir, Sjón, Jón Kalman Stéfansson, Eiríkur Örn Norðdahl och Bergsveinn Birgisson. Verksam även som essäist och gästföreläsare. Han har också skrivit om översättarens hantverk. 2018 belönades han med isländska Falkorden. 2019 mottog han Svenska Akademiens översättarpris och samma år dessutom Orðstír, den isländske presidentens hedersutmärkelse. 2020 utmärktes hans översättning av Einar Kárasons roman Stormfåglar med Kulturhusets Stadsteaterns internationella litteraturpris.

Prisutdelning äger rum i höst.